MeesterMarcel.reismee.nl

De eerste schoolbezoeken

Vanaf dinsdag tot en met vrijdag slapen we niet meer in Boedapest, maar in een kleinere stad in de buurt. Deze stad heet Györ. In Hongarije spreken ze deze naam uit als 'Jur'.

Vandaag (dinsdag) zijn we de eerste basisschool gaan bezoeken. Voordat we deze school gingen bezoeken, was ik al aan het denken hoe het er uit zou kunnen zien. Hongarije is een heel ander land dan Nederland. Een land dat minder geld heeft dan Nederland. Dat zou je waarschijnlijk ook aan de scholen kunnen zien. Dit bleek ook te kloppen..

De school zag er heel erg oud uit en liet me denken aan foto's van Nederlandse scholen uit 1960! De gymzaal zag er heel oud uit, met versleten materialen. Helaas is het op dit moment niet anders, maar laten we vooral heel dankbaar zijn met al die goede, veilige spullen die wij op school hebben.

Verder waren er bijna geen werkvormen in de klas. Wij werken in Nederland vaak in groepjes samen, maar dat zie je hier bijna niet. De juf of meester is heel veel aan het woord en de leerlingen moeten vooral zoveel mogelijk onthouden wat de juf of meester zegt en doet en dit na doen. Dit kun je zometeen bij de foto's ook heel goed zien aan de tekeningen. De leerlingen hebben tekeningen gemaakt van sporters. Hoewel elke leerling een andere sport heeft getekend, ziet het poppetje er elke keer hetzelfde uit. Dit komt omdat deze zo is voorgetekend door de juf of meester. Zelf een tekening bedenken zoals jullie dat vaak mogen zal hier niet snel gebeuren.

Ik heb ook nu weer foto's gemaakt voor jullie zodat jullie de klaslokalen en gymzaal kunnen vergelijken met jullie eigen lokaal en gymzaal. Kijk hiervoor weer bij het tabblad foto's.